استاندارد لیوان کاغذی و مهم ترین نکات مربوط به آن را بشناسید!

در ابتدا قصد داریم شما را با استاندارد لیوان کاغذی آشنا کنیم و هم چنین نکات مهم مربوط به لیوان کاغذی را برای شما بیان کنیم. با ملیوان همراه باشید ..

استاندارد لیوان کاغذی چیست؟

برای اکثر افراد این سوال مطرح می شود که استاندارد لیوان کاغذی بر چه اساس و معیاری اندازه گیری می شود ، آیا منظور از استاندارد لیوان کاغذی یکسان سازی از نظر اندازه و ابعاد و شکل ظاهری آن است یا استاندارد بهداشتی و حتی استاندارد در نقش و طرح لیوان کاغذی است ؟

به طور کلی نقش و طرح موجود در روی لیوان کاغذی نمی تواند موضوع مهم در استاندارد لیوان های کاغذی باشد و صحبت در مورد آن مسئله ای غیرعادی و عجیب به نظر می رسد. در مورد نگاه فرهنگی و هنری هر چیزی که از دیدگاه عموم افراد خوشایند به نظر برسد مسئله ای مهم تلقی می شود .

منظور از استاندارد طرح و نقش در لیوان های کاغذی به هنجار بودن یا فرهنگی بودن طرح یا تصویر روی لیوان های کاغذی می باشد . در صورتی که پیان یا تصویری غیراخلاقی و ناهنجار بر روی لیوان چاپ شده باشد ،یا پیام شادی و فرهنگی زیبا بر روی لیوان یا بشقاب چاپ شده باشد هر یک تاثیراتی را بر روی مخاطب خواهد گذاشت .

آیا استاندارد در تمام لیوان های کاغذی یکسان است؟

در مورد استاندارد لیوان کاغذی از لحاظ ابعاد و شکل ،ساده ترین راه سنجش و درست ترین آن یکسان سازی ابعاد لیوان کاغذی،حجم آن می باشد.تنوع در حجم انواع لیوان های کاغذی زیاد است و از 70 سیسی تا 2000 سی سی وجود دارد .

استاندارد لیوان کاغذی

استاندارد اندازه گیری حجم لیوان های کاغذی

مبنای اندازه گیری حجم لیوان های کاغذی در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا میلی لیتر یا سی سی می باشد و در برخی از کشورهای جهان از واحدی به نام انس که دارای علامت اختصاریoz هست نمایش داده می شود .اندازه گیری تقریبی استاندارد لیوان کاغذی بر اساس انس برابر است با 30 سی سی است .

به طور مثال لیوان کاغذی 60 سی سی معادل 2 انس می باشد .مبنای اصلی تولید لیوان کاغذی حجم قالب آن هاست که کمی تغییر در ابعاد قالب می توان حجم لیوان کاغذی را تغییر داد .این مسئله روشن است که شرکت های تولید کننده لیوان کاغذی می توانند با توجه به نیاز مشتریان و بازار فروش و از همه مهم تر استاندارد لیوان کاغذی،قالب های دستگاه تولید لیوان کاغذی را کوچک یا بزرگ در ابعاد و حجم متفاوت تولید نماید .

استاندارد مشخصی در این رابطه وجود ندارد و تغییرات در ابعاد و حجم لیوان های کاغذی به عنوان ویژگی دستگاه تولید لیوان کاغذی می توان در نظر گرفت .

از مهم ترین نوع استاندارد لیوان کاغذی،میتوان به استانداردهای بهداشتی آن اشاره کرد .این استاندارد مدل های متنوع و وسیع دارد که مرکز تایید و تغییر در آن وزارت بهداشت هر کشور می باشد.کنترل و بررسی بخش اصلی تولید لیوان های کاغذی که همان کاغذ است توسط این وزارت انجام می شود.

یکی از مهم ترین موارد در تولید لیوان های کاغذی رعایت نکات بهداشتی است که به عنوان مثال در مرحله چاپ باید از مرکب های غیرشیمیایی با حلال آب استفاده شود اما به ندرت این موضوع رعایت می شود و اکثر چاپخانه ها از مرکب های شیمیایی استفاده می کنند .در مورد مرحله ساخت و فرم دهی لیوان های کاغذی باید نکات بهداشتی رعایت شود .

کلام پایانی

زمانی که صحبت از استاندارد لیوان کاغذی می شود و حرف های مختلف به گوش می رسد پای سازمان و نهادهای مربوطه به عنوان بخش اصلی و متولی در میان است .البته فسادهای مالی و اداری در ساختمان برخی از این نهادها و سازمان های در ارتباط اینقدر زیاد است و یا تنوع محصولات و کالاهای مهم تر از لیوان های کاغذی فرصت کافی برای این سازمان و نهادها نیست که بتوانند تمام استانداردهای لازم را پوشش و مورد بررسی خود قرار دهند . نظارت بر رعایت استانداردهای بهداشتی در تولید انواع لیوان های کاغذی امری ضروری است به امید آن روزی که تولیدکنندگان کشور کیفیت و مرغوبیت در کالاهای تولیدی روزانه خود را روانه بازار مصرف نمایند .شما می توانید برای مشاوره در زمینه تولید و خرید انواع لیوان های کاغذی با کارشناسان مجموعه ملیوان در تماس باشید.مشاورین ما می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه