ظروف یکبار مصرف گیاهی

در سال های گذشته زمانی که برای بار اول ظروف یکبار مصرف به بازار عرضه شدند ، اکثر مردم به خود وعده زندگی راحت تر و سالم تری را دارند . همان طور که مشاهده می نمایید امروزه ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی مانند لیوان کاغذی ، پیش دستی ، قاشق ، چنگال و غیره در سفره های ما و حتی در نذری ها جای خود را بازکرده اند و دیگر زمان پخش نمودن نذری با سینی و ظروف فلزی در بین مردم گذشته است . ظرف های یک بار مصرف با استفاده از مواد مختلفی مانند پلاستیک ، مقوا یا کاغذ ساخته می شوند . در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در زمینه ظروف یکبار مصرف گیاهی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم .

ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف یکبار مصرف گیاهی سال ها مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته است . برخی از تولیدکنندگان به منظور تولید ظروف یکبار مصرف از مشتقات نفتی استفاده می کنند ، متاسفانه مواد نفتی باعث تخریب محیط زیست می شوند به همین دلیل استفاده از آن ها با مخالفت هایی روبرو شده است . امروزه در تلاش هستیم ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی را جایگزین ظرف های یکبار مصرفی که با استفاده از مشتقات نفتی تولید میشوند ، نماییم .

اما متاسفانه با توجه به محدودیت های فیزیکی و شیمیایی ظروف سلولزی که وجود دارد این فرآیند بسیار کند پیش می رود و حتی گاهی اوقات متوقف می شود . به طور کلی ظـروف یکـبار مصـرف از نظر مواد تشکیل دهنده به چند دسته تشکیل می شوند که عبارتند از پلاستیکی یا پلیمری ، گیاهی ، فومی ، کاغذی و آلومینیومی .

ظروف یکبار مصرف پلیمری منشاء نفتی دارند ، بنابراین در صورت قرار گرفتن مواد غذایی گرم ، مواد ترش و اسیدی در داخل آن ها ، باعث حل شدن این مواد با نفت خواهد شد که این فرآیند بسیار بیماری زا می باشد . بنابراین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای مواد غذایی گرم و چربی دار به هیچ عنوان مناسب نخواهد بود . می توان از لیوان کاغذی تک جداره و لیوان کاغذی چای دار برای نوشیدنی های گرم و ظروف پلی استایرنی شفاف و بی رنگ را برای نوشیدنی های سرد استفاده نمود .

با توجه به این که ظروف یکبار مصرف گیاهی با بهره گیری از مواد طبیعی مانند نشاسته ذرت ، گندم و سیب زمینی تولید می شود و هم چنین برای ایجاد خاصیت آب گریزی و پلیمری از روغن گیاهی ، سلولز و گلوتن استفاده می گردد ، به همین دلیل با محیط زیست سازگار می باشد و پس از اینکه در خاک تجزیه شوند هیچ گونه آثار تخریبی نخواهند داشت . در تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی به دلیل استفاده از منابع اولیه تجزیه پذیر و عدم وابستگی به مواد اولیه نفتی در فرآیند تولید این ظروف انرژی کمتری مصرف خواهد شد .

ظروف یکبار مصرف گیاهی

مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی

  1. از قابلیت شکل پذیری بالا با گستردگی متفاوت خواص فیزیکی برخوردار می باشند .
  2. برای تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی انرژی کمتری صرف می شود .
  3. در دما و حرارت بالا می توانید از این ظروف استفاده نمود .
  4. از قابلیت طرح پذیری برخوردار می باشند .
  5. این ظروف به مواد نفتی وابستگی ندارند .
  6. نسبت به مواد الکی مقاوم هستند .
  7. و غیره .

با توجه به مزایای ذکر شده ظـروف یکـبار مصـرف گـیاهی بهتر است بدانید این ظروف دارای معایبی هم می باشد . اگر مقداری مایعات را در این ظروف بریزید به دلیل استفاده از نشاسته کمی بوی آن را حس خواهید کرد و این امکان وجود دارد که مزه مایعات عوض شود . البته افراد کمی متوجه این موضوع خواهند شد .

تست ظـروف یکـبار مصـرف گـیاهی با روشی ساده

برای تشخیص اینکه ظروف یک بار مصرف گیاهی یا غیرگیاهی می باشند ، می توانید با استفاده از شعله آتش یک آزمایش ساده را انجام دهید . به این ترتیب اگر یکی از ظروف پلاستیکی را بر روی شعله آتش قرار دهید ، در صورتی که مانند کاغذ بسوزد و به خاکستر تبدیل شود نشان دهنده گیاهی بودن آن می باشد ، همان طور که گفته شد ظروف یکبار مصرف گیاهی با استفاده از نشاسته تولید می شود ، اما در صورتی که آب شود و چکه کند ، به این معنی است که مواد تشکیل دهنده آن دارای پلی اتلین و پروپیلن می باشد .

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه