چه ظرفی برای غذای نذری مناسب است ؟

در ایام مختلف مانند ماه محرم یکی از آداب و رسومی که مردم ایران به آن معتقد هستند پخش غذای نذری می باشد . در چند سال اخیر استفاده از ظروف یکبار مصرف برای پخش غذای نذری بسیار رایج شده است . از جمله غذاهای متبرک ، غذای نذری می باشد که طرفدار بسیار زیادی دارد . اما به منظور نگهداری از غذاهای نذری باید چند نکته را رعایت کنید تا غذای شما به یک غذای مضر و ناسالم تبدیل نشود . بنابراین ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه ظرفی برای پخش غذای نذری مناسب خواهد بود ؟ در ادامه این مقاله پاسخ این سوال را مورد نقد . بررسی قرار خواهیم داد ، با ملیوان همراه شوید…

چه ظرفی برای غذای نذری مناسب است ؟

غذای نذری متبرک است بنابراین باید در حفظ سلامت آن کوشا باشیم . بنابراین چند پیشنهاد قابل تامل برای نگهداری از غذای نذری برای افرادی که به پخش غذای نذری علاقه دارند ، ارائه خواهیم داد . براساس تحقیقات انجام شده ظروف گیاهی و ظروف خانگی برای توزی نذری بسیار مناسب می باشند . با توجه به اینکه امروزه استفاده از ظروف یکبار مصرف مانند لیوان کاغذی ، بشقاب ، ظروف پلاستیکی در دار ، لیوان کاغذی چای دار و غیره افزایش یافته است ، استفاده از این ظروف بر روی سلامت افراد تاثیرگذار می باشد و ممکن است موجب بروز بیماری هایی مانند آلزایمر و سرطان شود . بنابراین در انتخاب و استفاده از این ظروف باید نهایت دقت را داشته باشید .
ظروف یکبار مصرف در چهار مدل ظروف پلاستیکی ، ظروف سلولزی ، ظروف فومی و ظروف گیاهی تولید و عرضه می شود که هر یک از این ظروف از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند . در ادامه به بررسی ویژگی های هر یک از این ظروف می پردازیم .

ظروف پلاستیکی

همان طور که در مقالات قبل ذکر شد ظروف پلاستیکی از دو جنس پلی پروپیلن و پلی استایرن تولید می شوند . هر دو نوع این ظروف رنگ شفافی دارند ، اما با توجه به ساختار تولید آن می توانند به صورت رنگی یا مات هم تولید شوند . بهتر است بدانید ظروف پلی پروپیلن نسبت به ظروف پلی استایرن از مقاومت بیشتری برخوردار هستند . معمولا به منظور بسته بندی مواد غذایی در صنایع بسته بندی از ظروف پلی استایرن که از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار هستند استفاده می شود .
ظروف پلاستیکی به منظور توزیع شربت های نذری ، شیر و شیر کاکائو خنک ، آب و غذاهای خنک مورد استفاده قرار می گیرند . اما ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به منظور توزیع خوردنی و آشامیدنی های داغ و چرب مناسب نمی باشند . زیرا باعث ترکیب مواد شیمیایی سمی و سرطان زا با مواد غذایی خواهد شد . بهتر است بدانید استفاده از ظروف پلاستیکی شفاف و بی رنگ بهتر از ظروف پلاستیکی رنگی می باشد .

ظروف‌ سلولزی

ظروف یکبار مصرف سلولزی یا کاغذی به محیط زیست بر می گردند ، به همین دلیل به عنوان دوست دار محیط زیست شناخته شده اند . ظروف سلولزی برای توزیع خوراکی و آشامیدنی های داغ ، گرم و سرد بسیار مناسب هستند . با قرار دادن غذای گرم و یا غذایی که چربی بالایی دارد در این نوع ظروف ، مواد شیمیایی هیچ واکنشی از خود نشان نخواهند داد .
البته بهتر است بدانید آشامیدنی های داغ را نباید به مدت طولانی داخل این نوع ظروف نگه داشت ، در چنین شرایطی امکان دارد عطر و طعم آشامیدنی های داغ تغییر کند . در نتیجه ظروف سلولزی یا کاغذی برای توزیع غذای نذری گزینه مناسبی می باشد .

ظروف فومی

ظروف فومی معمولا ترکیی از پلی استایرن هستند ، به همین دلیل نسبت به چربی و گرما از مقاومت بالایی برخوردار هستند . شما می توانید از انواع آشامیدنی ها و خوراکی های داغ ، گرم و سرد را در این ظروف استفاده نمایید . ظروف فومی دارای بافت روزنه ای می باشند به همین دلیل امکان ورود هوا و میکروارگانیسم های موجود در محیط به بافت غذا و نوشیدنی ها وجود دارد ، بنابراین از نگهداری طولانی مدت غذا و آشامیدنی درون این ظروف خودداری کنید . هم چنین نگهداری غذا با استفاده ظروف فومی درون یخچال به هیچ وجه توصیه نمی شود .

ظروف گیاهی

همان طور که در مقالات قبل ذکر شد ظروف گیاهی با استفاده از نشاسته ذرت تولید می شوند . به همین دلیل قیمت آنها نسبت به سایر ظروف بالاتر می باشد . شما می توانید برای نگهداری طولانی مدت یا کوتاه مدت انواع غذای گرم ، سرد و چرب و هم چنین توزیع غذای نذری از این ظروف استفاده نمایید .

کلیدواژه : غذای نذری
دکتر کرابی
ارسال دیدگاه