ابعاد لیوان کاغذی و لیوان کاغذی نوشابه

مقدمه-ابعاد لیوان کاغذی امروزه استفاده از لوازم یکبار مصرف بسیار مرسوم شده است. در بسیاری از مراسمات از لوازم یکبار مصرف استفاده می شود. در گذشته در مراسم ها از ظرف های چینی یا استیل استفاده می شده است که بعد از اتمام مراسم باید ساعت ها صرف شست و شویی این ظروف می کردید. اما با پیشرفت علم و ساخت ظروف یکبار مصرف دیگر لازم نیست ساعت ها وقت خود را صرف شست و شویی ظروف کنید.

امروزه به دلیل مشغله افراد بیشتر مردم حتی در مراسمات خصوصی و دوستانه خود ترجیح می دهند از ظروف یکبار  مصرف استفاده کنند. به همین دلیل بسیاری از صاحبان کافه ها و یا رستوران ها برای تبلیغ رستوران خود لوگوی خود را بر روی این لیوان ها چاپ می کنند.

با اینکه مصرف این ظروف باعث راحتی افراد می شود ولی باید حواس ما به تأثیر ظروف یکبار مصرف بر محیط زیست و سلامتی موجودات کره زمین باشد. اما باید بدانید که بسیاری از انواع لیوان های یکبار مصرف در محیط زیست قابل بازیافت هستند و ضرری به محیط زیست وارد نمی کنند.

به همین دلیل استفاده از ظروف یکبار مصرفی که از مشتقات نفتی تولید می شود با مخالفت های شدید حامیان محیط زیست رو به رو شد. به همین دلیل ظروف یکبار مصرف بر پایه گیاهی جایگزین آن ها شد.

همچنین حتماً باید به این نکته توجه داشته باشید که داخل لیوان های پلاستیکی نوشیدنی های داغ مانند چای یا قهوه مصرف نکنید. زیرا باعث می شود مواد سرطان زا و سمی محصولات پلاستیکی داخل نوشیدنی های داغ حل شود و با وارد شدن در بدن فرد، باعث ایجاد سرطان شود.

ابعاد لیوان کاغذی

لیوان های کاغذی دارای ابعاد مختلفی هستند. از این لیوان های کاغذی برای ثبت تبلیغات برندهای نوشابه و نوشیدنی های مختلف استفاده می شود و کاربرد آن ها بیشتر در رستوران ها و فست فود ها است.

  • لیوان کاغذی شات (3 انس یا 60 سی سی):

از این سایز لیوان کاغذی بیشتر به عنوان ظروف سس در رستوران ها یا به عنوان شات های اسپرسو در کافه ها کاربرد دارد. همچنین به عنوان تستر، سمپلینگ و … مورد استفاده قرار می گیرد.

  • لیوان کاغذی معمولی (6 انس یا 180 سی سی):

این نوع لیوان در بسیاری از موارد کاربرد دارد.

  • لیوان کاغذی 7 انس یا 200 سی سی:

این نوع لیوان کاغذی معمولی است و مانند لیوان کاغذی 6 انس در بسیاری از موارد کاربرد دارد.

  • لیوان کاغذی نوشابه و دلستر و دیگر نوشیدنی های گازدار (16 انس یا 480 سی سی):

بیشترین کاربرد این نو لیوان کاغذی به عنوان لیوان کاغذی نوشابه است.

  • لیوان کاغذی نوشیدنی های دست ساز و گازدار (22 انس یا 650 سی سی):

این نوع لیوان کاغذی به صورت ضد آب ساخته می شود و بیشتر برای مصرف قهوه یا نوشابه هی دست ساز کاربرد دارد.

  • لیوان کاغذی 1000 سی سی:

بیشتر به عنوان کاسه سوخاری، سیب زمینی سرخ کرده در فست فودها، و به عنوان ظرف مناسب برای پاپ کورن، پفک و …. در بوفه های سینما استفاده می شود.

کاربرد لیوان کاغذی درب دار

از این لیوان ها بیشتر در کافه ها به منظور سفارشات بیرون بر استفاده می شود. این لیوان ها به صورت تک جداره، دوجداره، سه جداره و کرکره ای ساخته می شود. که می توان بر روی درب های پلاستیکی آن تبلیغ مورد نظر را چاپ کرد.

زمانی که می خواهید برای یک جمعیت سفارش قهوه بدهید لیوان درب دار انتخاب مناسبی نیست. برای این امر بهتر است از ظروف بسته بندی کاغذی یا پلاستیکی استفاده کنید تا بتوانید به طور همزمان چند لیوان قهوه را جابجا کنید.

لیوان کاغذی نوشابه

برای نوشابه یا نوشیدنی های سرد بیشتر از لیوان های کاغذی با حجم 480 سی سی و 640 سی سی استفاده می شود. لیوان کاغذی نوشابه با لیوان قهوه یک تفاوت عمده دارد. تفاوت آنها در لایه گلاسه اضافی در قسمت خارجی لیوان است. که باعث می شود چاپ پذیری آن نسبت به لیوان قهوه بهتر باشد.

مزایای و معایب لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی و کاغذی

لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی از لحاظ دوام نسبت به لیوان های کاغذی بهتر هستند. ولی همانطور که قبلاً گفته شده بود نمی توان از آن ها برای نوشیدن های گرم استفاده کرد. زیرا ممکن است در اثر گرمای نوشیدنی مقداری از مواد سمی لیوان پلاستیکی را در خود حل کنند و باعث بیماری فرد شود.

همچنین زمانی که چای داغ را در لیوان پلاستیکی می ریزیم گرمای آن به دست فرد منتقل می شود و نمی تواند لیوان را در دست خود نگه دارد.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه