ظروف یک بار مصرف کاغذی

مقدمه- ظروف یک بار مصرف  کاغذی ظروف یک بار مصرف جزء پرکاربردترین وسایل در زندگی همه ی ما است. زمانی که به مکان های عمومی می روید در کنار آب سردکن ها لیوان های یک بار مصرف دیده می شود. دلیل کاربرد زیاد این ظروف در زندگی انسان ها ایجاد آسایش، راحتی و بهداشتی بودن این ظروف است.

لیوان یک بار مصرف یکی از پر مصرف ترین نوع ظروف یک بار مصرف است. زندگی پر مشغله عصر حاضر، بدون استفاده از ظروف یک بار مصرف کمی سخت به نظر می رسد. بسیاری از مردم برای برگزاری مراسمات خود از ظروف یکبار مصرف استفاده می کنند.

لیوان یک بار مصرف پلاستیکی و مضرات آن

ظروف یک بار مصرف با تمام راحتی که برای مردم ایجاد می کند اما جزء آلاینده ترین مواد در محیط زیست هستند. ظروف پلاستیکی در محیط زیست باقی می مانند. باقی ماندن این ظروف در محیط زیست باعث آلودگی آن می شود. به همین دلیل انسان ها برای رفع این مشکل دست به ساخت محصولی زدند که در محیط زیست باقی نماند.

همچنین مصرف غذا و نوشیدنی های داغ در ظروف پلاستیکی باعث ایجاد سرطان و بیماری های مختلفی در فرد می شود. در ساخت ظروف پلاستیکی از پلی استایرن استفاده می شود. زمانی که یک نوشیدنی داغ را درون لیوان پلاستیکی می ریزیم. بر روی نوشیدنی خود لکه های چربی می بینید. این چربی همان پلی استایرین است که باعث ایجاد بیماری در فرد می شود.

ظروف یک بار مصرف کاغذی

ظروف یک بار مصرف کاغذی بعد از مدتی در محیط زیست بازیافت می شوند. برای اولین بار در سال 1908 شرکت Dixie Cup یک شرکت آمریکای اقدام به ساخت لیوان کاغذی کرد.

در ساخت لیوان کاغذی از یک لایه پلی اتیلن استفاده می شود. پلی اتیلن بر خلاف پلی استایرین دارای تأثیرات شیمیای بسیاری کمتری بر مواد غذایی است. همچنین از نشت رطوبت به بیرون جلوگیری می کند. کاغذ استفاده شده در ساخت لیوان کاغذی در برابر گرما و رطوبت مقاوم است. میزان گرماژ بکار رفته در ساخت لیوان کاغذی بین 210 تا 250 گرم است. که این میزان گرماژ بسته به نوع و سایز آن متفاوت است.

لیوان کاغذی دارای ابعاد مختلفی است. کوچکترین آن لیوان کاغذی 60 سی سی یا لیوان کاغذی شات است. بزرگترین آن لیوان کاغذی 1000 سی سی است که در فست و فود ها به عنوان کاسه مرغ سوخاری و … استفاده می شود. همچنین لیوان کاغذی 480 سی سی و 360 سی سی که به عنوان لیوان کاغذی نوشابه ای از آنها استفاده می شود.

  1. ویژگی های ظروف یک بار مصرف کاغذی

ظروف یک بار مصرف دارای ویژگی های گوناگونی است. برای ساخت ظروف یک  بار مصرف کاغذی از مواد قابل بازیافت استفاده می کنند. در ادامه به بررسی ویژگی های ظروف یک بار مصرف می پردازیم.

  • برای ساخت ظروف کاغذی از خمیر خام کاغذ استفاده می شود.
  • این ظروف با محیط زیست سازگار هستند. تقریباً بعد از سه ماه تجزیه می شوند.
  • به راحتی می توانید غذا و نوشیدنی های گرم را در داخل آن ها مصرف کنید. زیرا در ساخت آن ها از مواد پلیمری و نفتی استفاده نشده است.
  • بعد از تجزیه شدن در محیط زیست، هیچ گونه اثرات مخرب بر محیط زیست ندارد.
  • برای ساخت ظروف یک بار مصرف کاغذی از مواد اولیه تجدیدپذیر استفاده می شود.
  1. مزایای استفاده از ظروف یک بار مصرف کاغذی

ظروف یک بار مصرف کاغذی داری مزایای زیادی است. به دلیل همین مزایا استفاده از صنایع سلولزی جایگزین ظروف پلاستیکی شد.

  • باعث کاهش آلودگی محیط زیست می شود.
  • باعث کاهش مصرف انرژی می شود.
  • میزان گازهای گلخانه ای در جو را کاهش می دهد.
  • برای ساخت این ظروف از منابع نفتی استفاده نمی شود. بنابراین ضرری به بدن ما وارد نمی کند.

مزایای استفاده از لیوان یکبار مصرف کاغذی نسبت به پلاستیکی

به طور قطع می توان گفت مزایای استفاده از لیوان کاغذی بسیار بیشتر از نوع پلاستیکی آن است.

  • مصرف نوشیدنی های داغ در لیوان پلاستیکی اصلاً توصیه نمی شود. زمانی که نوشیدنی داغ در لیوان کاغذی مصرف می شود. گرمای آن به دست شما منتقل نمی شود. اما لیوان پلاستیکی نمی تواند دمای بالا را تحمل کند. همچنین دست فرد را می سوزاند و ممکن است لیوان پلاستیکی آب شود.
  • لیوان کاغذی پس از مصرف خیلی زودتر در محیط زیست بازیافت می شود. ولی لیوان پلاستیکی در داخل محیط زیست باقی می ماند و باعث ایجاد آلودگی در محیط زیست می شود.
  • یکی از مزایای لیوان کاغذی چاب طرح دلخواه شما بر روی آن است. به همین دلیل صاحبان رستوران ها و فست فود ها و … از این ویژگی لیوان کاغذی استفاده کردند. تبلیغ محصول خود را بر روی لیوان کاغذی چاپ کردند.
دکتر کرابی
ارسال دیدگاه