معایب لیوان های یکبار مصرف

مقدمه-معایب لیوان های یکبار مصرف چه عواملی باعث می شود تا استفاده از لیوان های یکبار مصرف محیط زندگی ما را دچار مشکل بزرگی کند؟ معایب لیوان یکبار مصرف بسیار زیاد است.

این یک مشکل زیست محیطی رو به رشد است که سزاوار توجه است. اگر واقعاً برای شما سوال پیش آمده است که چرا استفاده از لیوان یکبار مصرف مشکل بزرگی است، این پست به شما کمک می کند تا مسئله را درک کنید.

عشق ما به قهوه و سایر غذاهای آماده، باعث شده است که استفاده از لوازم یکبار مصرف رشد صعودی بگیرید. اگر این قهوه را در لیوان کاغذی مصرف کنیم میزان ضرر آن بسیار کمتر است. بهترین سایز برای مصرف قهوه لیوان کاغذی 360 سی سی و 480 سی سی است. همچنین سایزهای دیگر لیوان کاغذی که دارای مصارف گوناگونی است. البته از لیوان کاغذی 360 سی سی و 480 سی سی می توان به عنوان لیوان کاغذی نوشابه ای استفاده کنیم.

چرا استفاده از لیوان های یکبار مصرف برای ما ایجاد مشکل می کند؟

ما سالانه میلیاردها لیوان یکبار مصرف را تولید و دور می اندازیم. بله، میلیاردها. تخمین زده می شود که فقط در ایالات متحده، سالانه بیش از 50 میلیارد لیوان قهوه استفاده می شود.

تولید و دفع لیوان های یکبار مصرف تأثیرات منفی بر محیط زیست ما دارند. این امر به گرم شدن کره زمین، آلودگی و موارد دیگر کمک می کند.

تولید لیوان های یکبار مصرف

تولید لیوان های یکبار مصرف به شدت به منابع طبیعی متکی است. هر سال بیش از 20 میلیون درخت قطع می شوند تا لیوان های یکبار مصرف کاغذی تولید شوند. تبدیل درختان به کاغذ و کاغذ به لیوان قابل استفاده، نیاز به مقدار قابل توجهی انرژی دارد. منبع تولید این انرژی به طور انحصاری سوخت های فسیلی است.

تخمین زده می شود که تولید هر 4 لیوان کاغذ منجر به انتشار یک پوند CO2 می شود. بر خلاف لیوان های کاغذی، لیوان های پلاستیکی و فوم نیازی به چوب ندارند. با این حال، هر دو از مشتقات نفتی ساخته می شوند. نفت یک منبع محدود است که بر روی محیط زیست تأثیر می گذارد. در تولید لیوان یکبار مصرف موضوعات مختلفی وجود دارد که بروی محیط زیست تأثیر می گذارد، اما بزرگترین نگرانی ما عبارت است از:

  • استفاده از منابع طبیعی:

    برای تولید لیوان های یکبار مصرف از منابع طبیعی محدود استفاده می شود.

  • تولید گازهای گلخانه ای:

    انرژی مورد استفاده برای تولید میلیاردها لیوان در سال منجر به انتشار گازهای گلخانه ای می شود که به گرم شدن کره زمین کمک می کند.

بازیافت لیوان های یکبار مصرف

بیشتر لیوان های یکبار مصرف را می توان بازیافت کرد. اما فقط کمتر از 1٪ لیوان هایی که تولید می کنیم بازیافت می شوند.

بازیافت لیوان های کاغذی دشوار است زیرا اکثر آنها دارای یک پوشش پلاستیکی نازک برای جلوگیری از نشت مایعات به قسمت کاغذی لیوان یکبار مصرف هستند.

جداسازی این پوشش پلاستیکی دشوار است و بیشتر کشورها امکانات لازم برای انجام این نوع بازیافت را ندارند. لیوان های پلاستیکی قابل بازیافت هستند، اما بستگی به نوع پلاستیکی دارد که در ساخت آنها مورد استفاده قرار گرفته است. فرض بر این نیست که تمام لیوان های یکبار مصرف را می توان به راحتی بازیافت کرد.

لیوان های استروفیوم توسط بعضی از تجهیزات قابل بازیافت هستند اما فقط بخش کوچکی از آن بازیافت می شود. اکثر آنها به محل دفن زباله می روند و یا سوزانده می شوند. فوم هنگامی که در محیط زیست وجود داشته باشد، به قطعات کوچکتر تجزیه می شود اما بیش از 500 سال در محیط زیست باقی می ماند.

استفاده از لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی

بزرگترین مسئله در مورد استفاده از لیوان های یکبار مصرف این است که آنها ساخته شده اند تا فقط یک بار استفاده کنند. انرژی زیادی برای تولید آنها صرف می شود. این لیوان ها فقط یکبار برای نوشیدن نوشابه یا قهوه استفاده می شوند و دور انداخته می شوند.

نگرانی های زیادی درباره پیامدهای سلامتی استفاده از لیوان های یکبار مصرف به ویژه برای مایعات گرم وجود دارد. پلاستیک ها و سایر مواد مورد استفاده در لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی به همراه نوشیدنی شما مصرف می شود.

به طور خلاصه: چرا استفاده از لیوانهای یکبار مصرف برای محیط زیست ایجاد مشکل می کند:

  • تولید

    : برای تولید لیوانهای یکبار مصرف از منابع محدود استفاده می شود. مشتقات نفتی دارای تأثیرات منفی محیطی هستند.

  • بازیافت و دفع:

    حداقل 1٪ لیوان های تولید شده بازیافت می شوند. بقیه به محل های دفن زباله فرستاده می شوند. این زباله ها سوزانده می شوند یا در محیط زیست رها می شوند که باعث آلودگی آن می شوند.

  • استفاده:

    استفاده از بعضی از انواع لیوان یکبار مصرف ممکن است تأثیر منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

چرا باید نگران باشید؟

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا باید نگران این موضوع باشیم. در ادامه به بررسی بعضی از نکات می پردازیم تا شما ها بدانید تأثیر لوازم یکبار مصرف بر روی زندگی ما چرا نگران کننده است. یکی از عواملی که باعث نگرانی ما می شود معایب لیوان های یکبار مصرف است.

امروزه استفاده از لوازم یکبار مصرف همه گیر شده است. در بسیاری از فست و فودها شاهد آن هستیم که از ظروف یکبار مصرف کاغذی برای سرویس رساندن به مشتری استفاده می کنند. به عنوان مثال از لیوان کاغذی 1000 سی سی به عنوان کاسه مرغ سوخاری استفاده می کنند. این همه گیر شدن استفاده از ظروف یکبار مصرف نگران کننده است.

1.سلامتی

استفاده از لیوان یکبار مصرف می تواند بروی سلامتی انسان تأثیر بگذارد.

  • تأثیر مستقیم

استفاده از لیوانهای یکبار مصرف ممکن است به دلیل پلاستیک شیمیایی مورد استفاده در تولید آنها به طور مستقیم بر سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد.

  • تأثیر غیرمستقیم

آلودگی ناشی از تولید لیوان یکبار مصرف بر کیفیت جهانی هوا تأثیر می گذارد. میکرو پلاستیک ها می توانند از طریق زنجیره غذایی وارد رژیم غذایی شما شوند.

2.هزینه

تولید ظروف یکبار مصرف بسیار پر هزینه است. به عنوان مثال برای تولید ظروف یکبار مصرف کاغذی باید تعداد زیادی درخت قطع شود.

  • تأثیر مستقیم

برخی دولت ها برای رفع این مشکل رو به رشد، اقدام به صدور مالیات بر روی قیمت لیوان های یکبار مصرف می کنند. برخی از فروشندگان مانند استارباکس برای کسانی که فنجان مخصوص خود را می آورند تخفیف می دهند.

  • تأثیر غیرمستقیم

برای دفع این منبع عظیم زباله، مالیاتی که شما پرداخت می کنید هزینه می شود.

3.محیط زیست

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم زباله های به جا مانده از لیوان یکبار مصرف  باعث آلودگی محیط زیست می شود.

  • تأثیر مستقیم

آلودگی ناشی از لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی، محیط زیست ما را به خطر می اندازد و باعث می شود تفریح در فضای باز برای ما کمتر لذت بخش شود.

  • تأثیر غیرمستقیم

اگر آلودگی محیط زیست به نسل ما آسیب نرسانند ولی مطمئن باشید که حتماً باعث ایجاد مشکل برای نسلهای آینده می شود.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه