جنس روکش لیوان های کاغذی

مقدمه-جنس روکش لیوان های کاغذی همانطور که قبلاً توضیح داده ایم، هنگام تهیه لیوان های کاغذی، یک لایه روکش روی آن قرار داده می شود. بنابراین می تواند مایعات و نوشیدنی ها را به راحتی در داخل آن ها حمل کرد. به همین دلیل در ساخت لیوان های کاغذی 360 سی سی و 480 نیز استفاده می شود.

جنس روکش لیوان های کاغذی

در داخل لیوان های کاغذی از یک لایه روکش استفاده می کنند. جنس این روکش ها متفاوت است. در بخش های بعدی این مقاله کمی درباره انواع روکش لیوان کاغذی و منظور از بازیافت لیوان های کاغذی صحبت خواهیم کرد.

  1. لیوان های کاغذی با روکش PET – پلاستیک

داخل اکثر لیوان های کاغذی با یک لایه نازک پلاستیکی پوشانده شده است. که باعث استحکام لیوان می شود. همچنین مانع از نشت مایع به بیرون لیوان کاغذی می شود. لیوان کاغذی با روکش PET، از منابع طبیعی محدود ساخته می شود. منظور از منابع محدود، سوخت های فسیلی است. این ماده پلاستیکی می تواند در تماس مستقیم با مواد غذایی باشد. اما این نوع لیوان کاغذی با روکش PET قابل بازیافت نیست.

  1. لیوان های کاغذی با روکش PLA – بیوپلاستیک

مانند هر لیوان کاغذ دیگری، لیوان های کاغذی PLA نیز دارای یک روکش نازک پلاستیکی در داخل لیوان کاغذی است. اما این روکش دارای تفاوتی نسبت به بقیه است. پلاستیک PLA از مواد گیاهی مانند قند، نشاسته ذرت و شکر تهیه می شود. بهترین انتخاب برای مصرف نوشیدنی های گرم این نوع لیوان کاغذی است. به عنوان مثال لیوان کاغذی 120 سی سی و لیوان کاغذی 180 سی سی بسیار پر مصرف است. بیشتر اوقات زمانی که چای خریداری می کنیم در داخل همین لیوان های کاغذی مصرف کنیم. زیرا کمترین آسیب را به بدن ما می رساند.

گیاهان ذرت برای استخراج نشاسته، آسیاب می شوند. سپس گلوکز برای تولید اسید لاکتیک تخمیر می شود. یک فرایند شیمیایی اسید لاکتیک را به پلیمر تبدیل می کند. که در صنعت به عنوان رزین شناخته می شود.

PLA دارای نقطه ذوب پایینی است. بنابراین برای نوشیدنی های سرد که حدود 40 درجه سانتیگراد است بهترین انتخاب هستند.

  1. لیوان های کاغذی بدون روکش پلاستیک

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم استفاده از لیوان کاغذی با روکش پلاستیک در حال حاضر بسیار افزایش پیدا کرده است. لیوان های کاغذی بدون روکش پلاستیک از سال 2017 وارد بازار شد. توانست نظر افراد زیادی را به خود را جلب کند و به یک پروژه موفقیت آمیز تبدیل شد.

این نوع لیوان کاغذی دارای مزایا زیادی نسبت به سایر انواع خود هستند. یکی از مهم ترین مزایای  این نوع لیوان کاغذی قابلیت بازیافت آن است. بنابراین بسیاری از نگرانی های حامیان محیط زیست را برطرف کرد. دولت ها، مشاغل، تولید کنندگان مجبور بودند هر چه سریعتر ایده کاملی برای کاهش ضایعات پلاستیکی ارائه دهند. به منظور رفع همین مشکل ایده تولید لیوان کاغذی بدون روکش پلاستیکی را ارائه دادند، که بسیار موفقیت آمیز بود. یکی از دلایل که لیوان کاغذی تماماً از کاغذ ساخته نمی شده، امکان نشت مایعات به بیرون لیوان کاغذی بود.

لیوان های کاغذی چگونه حمل می شوند؟

حمل و نقل عامل مهمی در طی فرایند نهایی کردن سفارش است. از آنجا که می دانیم انتشار CO2 که در طول حمل و نقل آزاد می شود، بر محیط زیست ما تأثیر می گذارد. در بخش زیر انواع حمل و نقل مورد استفاده برای لیوان های کاغذی و میزان CO2 منتشر شده برای هر یک از آنها توضیح خواهیم داد.

بعد از تولید لیوان های کاغذی، آنها را بسته بندی کرده و آماده حمل و نقل کالا به محل تحویل می شوند. در حال حاضر، به منظور جهانی سازی امکان ارسال کالاها به سراسر جهان و بسیار سریع تر از گذشته فراهم شده است. حمل و نقل توسط هواپیما، کامیون، قطار و کشتی انجام می شود. تأثیر انتشار CO2 هواپیماها در مقایسه با میزان انتشار فرم های حمل و نقل روی زمین 2 تا 3 برابر بیشتر است. زیرا هواپیماها CO2 را در ارتفاعات زیاد به اتمسفر منتقل می کنند. جایی که امکان ایجاد صدمات بیشتر برای اتمسفر وجود دارد.

میزان انتشار CO2  براساس وسیله نقلیه

در زیر می توانید میزان CO2 را که از انواع مختلف حمل و نقل وارد اتمسفر می شود را مشاهده کنید. آن را به گرم در هر تن بار و در هر کیلومتر حمل نشان می دهد.

هواپیما (باری): متوسط 500 گرم

کامیون: 60 گرم تا 150 گرم

قطار : 30 گرم تا 100 گرم

کشتی :10 گرم تا 40 گرم

برای محاسبه میزان انتشار گازهای گلخانه ای از کامیون، باید مسافتی را که کامیون طی کرده است، وزن یا میزان حمل و نقل و ضریب انتشار خاص آن را حساب کنید.

برای یک کامیون که با 20 تن بار 1000 مایل را طی می کند. برابر با 20،000 تن دی اکسید کربن است. یک هواپیما به طی کردن مسافت  330 مایل ، 33 تن CO2 را آزاد می کند

  • کامیون به میزان 1000 مایل، 3.5 تن CO2 را آزاد می کند

ما باید 10 کامیون ارسال کنیم و همه آنها 1000 مایل را طی کنند. تا همین مقدار CO2 را هواپیمایی که تنها 330 مایل طی می کند، آزاد کنند. بنابراین نتیجه می گیریم استفاده از کامیون بیشتر به نفع محیط زیست است.

از لیوانهای کاغذی برای چه مواردی می توان استفاده کرد؟

در این بخش این ایده را برای شما فراهم می کنیم تا بدانید از لیوان های کاغذی برای چه مواردی استفاده کنید.

امروزه لیوان های کاغذی در اکثر رستوران ها، فست فود، کافی شاپ ها و فروشگاه های مواد غذایی یافت می شوند. دلیل اینکه فروشگاه های مواد غذایی از لیوان های کاغذی برای پاسخگویی به مشتری های خود استفاده می کنند این است که این افراد قصد سفر به جایی دارند. مانند پیک نیک با دوستان یا خانواده، مهمانی های خانگی و غیره.

لیوان های کاغذی باعث شده تا مشتریان بتوانند در راه کار از یک قهوه لذت ببرند. بدون آنکه برای خوردن آن عجله کنند. سایر موارد استفاده از لیوان کاغذی به غیر از استفاده در کافی شاپ ها، رستوران ها و فست فودها، امروزه بیشتر در مراسمهای خانودگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در موارد دیگری مانند جشن ها، رویدادهای شرکت ها، سمینارها و بسیاری از جشن های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. لیوان های کاغذی نیز در مطب ها، مدارس، بیمارستان ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

لیوان های کاغذی بیشتر در شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل اصلی محبوبیت داشتن لیوان های کاغذی در رویدادهای شرکت ها به این دلیل است که به راحتی می توانند نام تجاری شرکت بر روی لیوان کاغذی چاب شود. با این کار شما تبلیغ محصول خود را به راحتی و با هزینه کمتر انجام داده اید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم در مورد جنس روکش لیوان های کاغذی صحبت کنیم. همچنین در مورد چگونگی حمل و نقل آن نیز صحبت کردیم. درست است که لیوان کاغذی باعث ایجاد آسودگی برای ما شده است. اما نباید از اثرات مخرب آن نسبت به محیط زیست غافل شویم.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه