بایدها ونبایدهای استفاده از لیوان یکبارمصرف

مقدمه-بایدها ونبایدهای استفاده از لیوان یکبارمصرف شاید بیشترین استفاده از ظروف یکبار مصرف در ماه محرم استفاده شود. مردم غذای نذری خود را در داخل این ظروف قرار می دهند و در بین مردم پخش می کنند. اما باید به نکته های بهداشتی آن توجه کنید.

نباید غذاهای داغ را در داخل ظروف پلاستیکی سرو کنید. زمانی که چای را در داخل لیوان پلاستیکی می ریزیم مواد شیمیایی ساختار پلاستیک در داخل چای حل شده و وارد بدن شده و باعث ایجاد سرطان می شود.

همچنین بسیاری از مردم بعد از خوردن نذری ظرف آن را در داخل خیابانها رها می کنند. اینکار چهره شهر را از بین می برد. همچنین باعث آلودگی محیط زیست می شود. بنابراین باید در مورد بایدها ونبایدهای استفاده از لیوان یکبارمصرف بیشتر صحبت کنیم.

آیا هر نوع ظروف یکبار مصرف دارای کاربرد خاص است؟

جواب این سوال بله است. هر نوع ظروف یکبار مصرف دارای کاربرد خاص خودش است. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد انواع ظروف یکبار مصرف می پردازیم.

  • ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را می توانید برای مواد غذایی خشک استفاده کنید. برای غذای مرطوب بهتر است مورد استفاده قرار نگیرد.
  • استفاده از لیوان کاغذی برای آشامیدنی های داغ بسیار مناسب تر است. بیشترین استفاده از لیوان کاغذی در سایز 120 سی سی و لیوان کاغذی  180 سی سی است. این دو سایز لیوان کاغذی بیشترین استفاده را در بین مردم دارند.
  • بهتر است از انواع رنگی ظروف یکبار مصرف برای نوشیدنی های داغ استفاده نکنید. زیرا ظروف یکبار مصرف توانایی نگهداری رنگ ندارند. زمانی که نوشیدنی داغ را داخل لیوان های رنگی مصرف می کنید. رنگ داخل نوشیدنی حل شده و وارد بدن شما می شود.
  • لیوان یکبار مصرف پلاستیکی شفاف نیز برای نوشیدنی داغ مناسب نیست. این لیوان ها شکننده نیستند. ولی اگر فشار زیادی به آنها وارد شود می شکنند. همچنین زمانی که آب جوش داخل لیوان می ریزیم علاوه بر حل شدن مواد سمی داخل محلول، احتمال دارد که کج شود و باعث سوختگی دست و بدن شما شود.

علامت های اختصاری در کف ظروف یکبار مصرف چه معنای دارند.

  1. ظروفی یکبار مصرف با علامت PE، PP، PS

این علامت به ما می گوید که ظروف یکبار مصرف ما به رنگ سفید هستند. همچنین برای بسته بندی مواد گرم و مرطوب مناسب هستند. ولی غذاها و نوشیدنی داغ مانند آش، حلیم، چای و … را نباید در داخل این ظروف مصرف کنید.

  1. اعداد موجود در کف ظروف یکبار مصرف مانند ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵

هر چه میزان این اعداد بزرگتر باشد احتمال اینکه مواد شیمیایی به دورن غذا منتقل شود بیشتر است. بنابراین بهتر است ظروفی را انتخاب کنید که اعداد 1و2 در کف آنها درج شده است. هرچه میزان اعداد کوچکتر باشد برای بسته بندی و نگهداری غذا مناسب تر هستند.

کاربرد ظروف یکبار مصرف

هر نوع ظروف یکبار مصرف دارای کاربرد خاصی است. در این قسمت به معرفی کاربرد ظروف یکبار مصرف می پردازیم.

  • ظروف یکبار مصرف شفاف، روشن و شیشه ای نباید برای توزیع مواد غذایی داغ استفاده شود. اما برای بسته بندی و نگهداری مواد غذایی سرد مناسب هستند.
  • از ظروف یکبار مصرف سفید رنگ و فوم دار برای نگهداری غذاهای سرد، گرم و مرطوب استفاده کنید. اما این نوع ظروف برای نگهداری مواد غذایی داغ بسیار نامناسب هستند.
  • برای بسته بندی محصولات لبنی، روغن و سرکه از ظروف یکبار مصرف پلی اتیلنی (PE) و پلی پروپیلنی (PP) استفاده کنید. همچنین می توانید برای بسته بندی و نگهداری مواد غذایی گرم و مرطوب نیز از این ظروف استفاده کنید. ظروف یکبار مصرف با علامت PS برای بسته بندی موادی که لایه خارجی آنها چربی دارد ممنوع است.
  • ظروف مناسب برای بسته بندی و نگهداری مواد غذایی گرم و مرطوب، ظروف پلی استایرنی فوم دار (EPS) و پلی‌استایرنی سفید رنگ (HIPS) است. این ظروف می توانند حرارتی برابر تا 140 سانتی گراد را تحمل کنند. ولی اگر حرارت غذا از این حد بیشتر باشد نباید از این ظروف استفاده کنید.
  • برای نوشیدنی های سرد از ظروف پلی استایرنی شفاف (GPPS) استفاده کنید. ولی برای نوشیدنی های داغ مانند چای و قهوه مناسب نیستند.
  • ظروف یکبار مصرف را نباید داخل مایکروویو قرار داد. البته بعضی از این ظروف بر روی آنها علامت «microwave safe» حک شده است. این ظروف را می توانید با خیال راحت داخل مایکروویو قرار بدهید.

اهمیت داشتن پروانه ساخت از وزارت بهداشت

یکی از مواردی که بسیار حائز اهمیت است اهمیت داشتن پروانه ساخت از وزارت بهداشت است. که با این کار شرایط دمایی به اطلاع مصرف کننده می رسد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم در مورد بسیاری از بایدها ونبایدهای استفاده از لیوان یکبار مصرف صحبت کنیم. برای اینکه بتوانیم به بهترین نحوه از ظروف پلاستیکی استفاده کنیم. باید بدانیم از هر پلاستیکی به چه منظوری استفاده می شود. اگر بر روی هر بسته بندی نوشته شود که پلاستیک به چه منظوری باید استفاده شود. دیگر لازم نیست برای استفاده از ظروف یکبار مصرف ترسی داشته باشیم.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه