استفاده از لیوان کاغذی یا لیوان پلاستیکی؟

مقدمه

استفاده از لیوان کاغذی یا لیوان پلاستیکی؟ با نگاهی به گذشته در می یابیم که در آن زمان بیشتر از لیوان های شیشه ای استفاده می کردند. اما به دلیل ایجاد بیماری های واگیردار دیگر استفاده از این لیوان در مکان های عمومی منع شد. در آن سالها به دلیل بیماری های واگیردار بسیاری از افراد جان خود را از دست دادند. به همین دلیل لیوان های یک بار مصرف پلاستیکی جایگزین لیوان های شیشه ای شدند.

لیوانهای یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل بهداشتی که ایجاد کرده بودند، مورد توجه همگان قرار گرفتند. به طوری که در حال حاضر، شاهد مصرف روز افزون از لیوان های پلاستیکی هستیم. اما استفاده ظروف یکبار مصرف پلاستیکی فاجعه زیستی دیگری را ایجاد کرد. زباله های که در اثر مصرف بی رویه انسان از این ظروف بر روی کره زمین باقی مانده است، باعث آلودگی زیست محیطی شده است.

زباله های پلاستیکی مدت زیادی بر روی کره زمین باقی می مانند و باعث از بین رفتن جنگلها  می شوند. همچنین چهره طبیعت نیز با وجود این زباله ها، بسیار زشت و زننده می شود.

برای رفع این مشکل، لیوان کاغذی و لیوان گیاهی جایگزین، لیوان های پلاستیکی شدند.

مزایای استفاده از لیوان یک بار مصرف

استفاده از ظروف یک بار مصرف مزایای مختلفی دارد. دلیل محبوبیت ظروف یک بار مصرف همین مزایایی آنها است. در ادامه به برخی از مزایای این ظروف اشاره می کنیم.

1.حفظ بهداشت فردی

شما نمی توانید از یک لیوان یک بار مصرف دوباره استفاده کنید. به همین دلیل بیماری های واگیردار مانند سرما خوردگی، آنفولانزا و … به سایر افراد منتقل نخواهد شد.

2.مایعات از داخل به بیرون لیوان نشت نمی کنند

این ظروف به گونه ای طراحی شده اند که مایعات از آنها خارج نمی شود.

3.استفاده راحت از ظروف یک بار مصرف

شما می توانید به راحتی از ظروف یک بار مصرف استفاده کنید، و نیاز به شست و شو مجدد ندارد.

4.تولید آسان

ظروف یکبار مصرف به راحتی تولید می شوند و هیچ پیچیدگی در مراحل ساخت آنها وجود ندارد.

لیوان کاغذی

به دلیل زیان بار بودن ظروف پلاستیکی، استفاده از ظروف کاغذی جایگزین آن شد. دوره تجزیه این ظروف در طبیعت به طور تقریبی شش ماه تخمین زده می شود. لیوان کاغذی نسبت به سایر ظروف کاغذی، کاربرد بیشتری دارد. شما می توانید به راحتی نوشیدنی های گرم و سرد خود را داخل این ظروف سرو کنید. هیچ ضرری برای بدن و طبیعت ندارد. شما به راحتی می توانید داخل لیوان کاغذی 100سی سی و لیوان کاغذی 180 سی سی چای نوش جان کنید.

برای ساخت لیوان کاغذی از یک کاغذ خاص با گرماژ مخصوص استفاده می کنند. برای اینکه مایعات به بیرون نشت نکند، از یک لایه پلی اتیلن استفاده شده است. پلی اتیلن در مجاورت با نوشیدنی های داغ وارد واکنش شیمیایی نمی شود. بنابراین برای بدن هیچ ضرری ندارد.

معایب استفاده از لیوان کاغذی

  • برای ساخت این ظروف از خمیر کاغذی به مقدار زیاد استفاده می شود. برای ساخت این خمیر کاغذی باید درختان زیادی بریده شوند.
  • کشور ما هنوز نمی تواند مواد اولیه این ظروف را تهیه کند، بنابراین برای تولید این ظروف نیازمند سایر کشورها است.
  • شما می توانید فقط یک نوع ظرف را با یک دستگاه تولید کنید.
  • هزینه تولید ظروف کاغذی نسبت به ظروف پلیمری بیشتر است.
  • برای بسته بندی مواد لبنی، نمی توانیم از ظروف کاغذی استفاده کنیم.

مزایای استفاده از لیوان کاغذی نسبت به لیوان پلاستیکی

  • همه ی ما به خوبی می دانیم لیوان های کاغذی، به دلیل ساخت شدن از مواد گیاهی، بعد از دور ریخته شدن در طبیعت، توسط میکروارگانیسم های خاک تجزیه می شوند. اما در کشور ما هنوز استفاده از ظروف پلاستیکی بسیار به چشم می خورد.
  • بهتر است برای کاهش هزینه های معدوم سازی این ظروف، ظروف کاغذی و گیاهی را جایگزین آنها کنیم. می توانیم برای مصرف قهوه خود از لیوان کاغذی شات استفاده کنیم، یا اینکه نوشابه خود را داخل لیوان کاغذی نوشابه ای مصرف کنیم. لیوان کاغذی دارای ابعاد گوناگونی هستند. بنابراین می توانید به راحتی در فست و فود ها و رستوران ها از این لیوان های کاغذی استفاده کنیم. به عنوان مثال فست و فود ها می توانند از لیوان کاغذی 1000 سی سی به عنوان کاسه مرغ سوخاری استفاده کنند. زیرا نه برای بدن انسان و نه برای طبیعت هیچ ضرری ندارند.
  • استفاده نوشیدنی های داغ در ظروف پلاستیکی و فوم دار برای بدن بسیار مضر است و می تواند باعث بروز سرطان در افراد شود. دلیل مضر بودن این ظروف وجود استایرن است. بنابراین زمانی که چای داغ را داخل ظروف پلی استایرن می ریزیم، استایرین موجود در ترکیبات پلیمری آزاد می شود.
  • برای ساخت لیوان های کاغذی از موادی گیاهی مانند، نشاسته ذرت، سیب زمینی و گندم استفاده می شود. همچنین برای اینکه آب به بیرون ظرف نشت نکند از یک لایه موم عسل، روغن های گیاهی و گلوتن استفاده می شود. به همین دلیل به راحتی در طبیعت تجزیه شده و باقی نمی ماند. همچنین زمانی که در مجاورت نوشیدنی و غذاهای گرم قرار می گیرند، هیچ واکنش شیمیایی با مواد غذایی نمی دهند.
دکتر کرابی
ارسال دیدگاه