بهترین نوع ظروف یکبار مصرف کدامند؟

لیوان ۱۲۰ سی سی

بهترین نوع ظروف یکبار مصرف معمولا با توجه به برخی ویژگی‌های مهم مانند رعایت قواعد بهداشتی در هنگام تولید این محصولات و برخورداری از ایمنی و استاندارد لازم شناخته می‌شود. در حقیقت مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب و استفاده از این ظروف توجه به همین مشخصات است و انتخاب مدل ها و طرح‌های متنوع ظروف یکبار مصرف در درجه بعدی اهمیت قرار دارد. چراکه این فاکتورها، مستقیمأ با سلامت افراد در ارتباط بوده و هر نوع بی توجهی به انتخاب محصولات بهداشتی، خطر بروز بیماری‌های روده‌ای و عفونی را در پی خواهد داشت. به همین منظور در این مطلب با بررسی مشخصات و معرفی برخی محصولات، بهترین نوع ظروف یکبار مصرف را به شما معرفی خواهیم کرد.

چرا ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای سلامتی مضر هستند؟

همان‌طور که می‌دانید، گروه زیادی از محصولات یکبار مصرف از پلاستیک ساخته می‌شوند. پلاستیک نوعی پلیمر است که از ترکیب چند عنصر ساده و ماده اولیه مونومر حاصل می شود. مونومر ماهیتأ ماده‌ای سمی است که خطرات زیادی برای سلامت انسان به همراه دارد. البته در تولید بهترین نوع ظروف یکبار مصرف و پس از ترکیب و سنتز مونومر و تولید پلیمر، ماهیت آن خنثی شده و تا زمانی که از این ظروف، برای نگهداری مواد غذایی مناسب استفاده شود برای انسان خطرآفرین نخواهد بود.

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مضر
ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مضر

اما در صورت استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف برای مواد غذایی گرم، ترکیبات شیمیایی و مواد آلی موجود در آن‌ها وارد مواد غذایی شده که برای سلامت انسان مشکل‌ساز می باشد. بنابراین از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به هیچ عنوان نباید برای غذاهای گرم استفاده نمود زیرا مواد ساخت این ظروف از مشقات نفتی بوده و مشکلاتی نظیر بیماری‌های بدخیم گوارشی و روده‌ای را به دنبال دارد.

کدام ظروف مناسب مواد غذایی و نوشیدنی گرم هستند؟

بهترین نوع ظروف یکبار مصرف برای نگهداری و یا عرضه مواد غذایی و نوشیدنی‌های گرم، ظروف یکبار مصرف گیاهی و آلومینیومی هستند. ظروف سلولزی نیز به عنوان زیر مجموعه‌ای از ظروف یکبار مصرف گیاهی شناخته می‌شود و می‌تواند گزینه مناسبی برای مواد غذایی گرم باشد اما اولویت با دو مورد اول می‌باشد.

ظروف یکبار مصرف با علامت “PS

بر روی اغلب ظروف یکبار مصرف تولید شده علامت PS حک شده که بیانگر متریال ساخت آن یا همان پلی‌استایرن می‌باشد که دارای محدودیت دمایی ۶۵ درجه است. به این معنی که، تحمل این ظروف برای نگهداری از غذا تنها در دمای زیر ۶۵ درجه است و در صورت قرار دادن مواد غذایی با دمای بالاتر، در طی ۱۵ دقیقه مواد شیمیایی موجود در آن، وارد غذا می‌شود که با ذخیره در بافت‌های بدن می‌تواند عامل بیماری و سرطان گردد.

ظروف پلی استایرن
ظروف پلی استایرن

ظروف یکبار مصرف گرانول پلی‌پروپیلن

بهترین نوع ظروف یکبار مصرف برای مواد غذایی داغ مانند آش و حلیم که دارای محدودیت‌ دمایی نیز نمی‌باشد، ظروف یکبار مصرف گرانول پلی‌پروپیلن است که قابلیت تحمل دمای ۱۰۰ درجه را نیز دارا می‌باشد. این نوع ظروف که با نشان “PP” مشخص می‌شوند از ظروف “PS” دارای مقاومت و استحکام بیشتری هستند.

ظروف یکبار مصرف با علامت “PVC”

این دسته از ظروف یکبار مصرف به هیچ عنوان مناسب مواد غذایی خشک یا تر نیستند و طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، از استفاده ظروف دارای این نشان برای نگهداری و سرو مواد غذایی باید اجتناب نمود.

توجه داشته باشید در هنگام خرید ظروف یکبار مصرف همانند لیوان قهوه بایستی به مشخصاتی که نشان‌دهنده کیفیت این ظروف هستند مانند شماره پروانه ساخت، علائم کف ظرف، مشخصات تولیدکننده، مثلث جنس پلیمر و علامت گرید غذایی که معمولاً در کف ظرف و با حرارت حک می‌شوند، دقت کنید.

ظروف یکبار مصرف پی وی سی
ظروف یکبار مصرف پی وی سی

معرفی علائم حک شده روی ظروف یکبار مصرف

  • مثلت با عدد 1 و درج علائم PETE : برای یکبار استفاده مناسب و ایمن هستند اما برای استفاده طولانی به ویژه مایعاتی مانند آبلیمو توصیه نمی‌شود.
  • مثلت با عدد 2 و درج HDPE : این علامت نیز بیانگر ایمن بودن ظروف ساخته شده با آن است.
  • مثلت با درج عدد 3 و حرف V : برای مواد غذایی گرم و اسیدی مناسب نیست.
  • مثلت با عدد 4 و حروف LDPE : دارای ایمنی مناسبی هستند.
  • مثلت با عدد 5 و حروف PP : از ایمنی مناسبی برخوردارند و بهترین نوع ظروف یکبار مصرف از آن تهیه می‌شود.
  • مثلثی با عدد 6 و حروف PS: برای مواد غذایی سرد با دمای زیر 65 درجه مناسب و ایمن می‌باشند.
  • مثلت با عدد 7 و درج کلمه other : از ایمنی مناسبی برخوردار بوده و ظروف یکبار مصرف سلولزی نیز در این دسته از ظروف قرار دارند

ظروف یکبار مصرف کاغذی

ظروف یکبار مصرف کاغذی، بهترین نوع ظروف یکبار مصرف می باشد چون مواد اولیه تهیه این نوع کاغذ هم بهداشتی و هم قابل بازیافت آسان هستند، ظروف کاغذی از نظر هزینه و کاربردی بودن هم فوق العاده هستند، این ظروف برای نگه داری محصولات تا دمای منفی ۴۰ درجه و مثبت ۱۰۰ درجه هم استفاده می شوند.

انواع لیوان کاغذی

سایز لیوان کاغذی

سایر محصولات کاغذی یکبار مصرف

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه