پرکاربردترین ظروف یکبار مصرف

پرکاربردترین ظروف یکبار مصرف محصولاتی هستند که معمولاً در بیشتر شرایط مورد استقبال و استفاده مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این ظروف برای مجالس مختلف خانوادگی، مهمانی، نذری، افطاری و مشاغل مرتبط با غذا حتی ادارات و سازمان‌ها و… دارای کاربرد می‌باشند. کارایی گسترده این ظروف به دلایل مختلفی همچون طراحی و اندازه متنوع و خاص آن‌ها، راحتی و سهولت در استفاده، عدم نیاز به شستشو، وزن کم، بهداشت بهتر، صرفه‌جویی در وقت و انرژی و… می‌باشد. در ادامه به بررسی پرکاربردترین ظروف یکبار مصرف و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

ظروف یکبار مصرف آلومينيومی

یکی از انواع پرکاربرد ظروف یکبار مصرف که این روزها در مشاغل مختلف و یا مراسمات و پخش نذورات از آن‌ها استفاده فراوان می‌شود، ظروف آلومینیومی هستند. بی‌خطر بودن این دسته از ظروف یکبار مصرف، برای سلامتی و حفظ گرما و کیفیت طولانی‌مدت غذا از دلایل کاربرد زیاد این ظروف محسوب می‌شود. علاوه بر آن، نمی‌توان ظاهر زیبای ظروف آلومینیومی و مقاومتی که در برابر حرارت و تغییر شکل از خود به نمایش می‌گذارند را نادیده گرفت.

ظروف آلومینیومی
ظروف آلومینیومی

همچنین امکان استفاده در مایکروفر، سازگاری با محیط زیست و بالا بودن سطح بهداشت این محصولات در مقایسه با انواع دیگر، موجب گردیده که ظروف آلومینیومی به‌عنوان یکی از پرکاربردترین ظروف یکبار مصرف شناخته شوند.

 پلاستیکی

ظروف پلاستیکی از نمونه‌های قدیمی و پرکاربرد در میان انواع ظروف یکبار مصرف هستند. تنوع تولیدات و اینکه جزء اولین ظروفی یکبار مصرفی بودند که به بازار عرضه‌شده و مورداستفاده مصرف‌کننده قرار گرفتند، اصلی‌ترین دلایل کاربرد بالای آن‌ها است. ضمن آنکه این نوع ظروف برای سرو غذاهای سرد کارایی بهتر و مناسب‌تری دارند. در ساختار ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از مواد پلیمری استفاده می‌شود که در برخورد با مواد داغ منجر به آزاد شدن سمی به نام دیوسین می‌گردد. این ماده به‌شدت برای سلامت انسان مضر و خطرناک بوده و علی‌رغم اینکه از پرکاربردترین ظروف یکبار مصرف شناخته می‌شوند، باید در استفاده از آن‌ها مراقب بود.

فومی

ظروف فومی هم نوع دیگری از ظروف یکبار مصرف هستند که براي سرو و نگهداری مواد غذايي سرد و گرم با دمايی در حدود ۶۵ درجه کارایی دارند. ظروف فومی ازنقطه‌نظرهای بسیاری همچون صرفه اقتصادی و قابلیت نگهداری و حمل راحت غذا، جزء پرکاربردترین ظروف یکبار مصرف به شمار می‌روند. البته نگهداری موادی با دمای بسیار زیاد در این ظروف، خطراتی برای سلامتی به همراه خواهد داشت.

ظروف فومی
ظروف فومی

 کاغذی

نوع دیگری از ظروف یکبار مصرف که این روزها شاهد کاربرد گسترده آن‌ها در رستوران‌ها، کافی‌شاپ، مجالس مختلف، ادارات، بیمارستان، هتل‌ها و… هستیم، ظروف سلولزی یا کاغذی می‌باشند. مهم‌ترین ویژگی‌های این دسته از ظروف یکبار مصرف که توجه اکثر مصرف‌کنندگان را به‌خود جلب کرده، قابلیت حفظ دمای غذا، قابلیت ‌تجزیه، ظاهری بسیار شیک و ساختاری کاملاً بهداشتی است.

امکان انجام تبلیغات برای مشاغل مرتبط با مواد غذایی، یکی از شاخصه‌های مهم این ظروف به‌حساب می‌آید. از طرفی با توجه به بی‌خطر بودن آن برای سلامت انسان، جایگزین بسیار مناسبی برای ظروف پلاستیکی و مضر محسوب می‌شوند. البته قیمت این نوع از پرکاربردترین ظروف یکبار مصرف در مقایسه با نمونه‌های پلاستیکی و فومی، تا حدودی بیشتر است.

ظروف یک بار مصرف گیاهی

جدیدترین و بهترین نوع ظروف یکبار مصرف ظروف گیاهی هستند که برای سلامت انسان و طبیعت، اطمینان‌بخش‌تر می‌باشند. مواد اولیه ساخت این ظروف عمدتاً از مواد طبیعی و خوراکی مانند نشاسته ذرت، گندم و یا سیب‌زمینی تشکیل‌شده که به‌راحتی جذب محیط زیست می‌شوند. به همین دلیل است که از این نوع ظروف یکبار مصرف نیز استقبال زیادی می‌شود.

ظروف یک بار مصرف گیاهی
ظروف یک بار مصرف گیاهی

نکات مهم برای استفاده از ظروف یکبار مصرف

تا به اینجا ضمن معرفی ظروف یکبار مصرف پرکاربرد، ویژگی‌هایی که موجب استفاده زیاد از آن‌ها شده را نیز برشمردیم. بنابراین دقت داشته باشید که بر طبق ویژگی‌های هریک از این محصولات، ظروف یکبار مصرف موردنیاز خود را تهیه کنید.

ازجمله نکات مورد تاکید؛ اجتناب از استفاده ظروف پلاستيكي برای مواد غذایی و مایعات گرم است. چراکه می‌تواند عامل بروز انواع سرطان، بیماری‌های گوارشی و یا حتی آلرژی باشد. نکته مهم بعدی اینکه استفاده طولانی‌مدت و زیاد از ظروف یکبار مصرف با مواد اولیه شیمیایی موجب خستگی مفرط و برخی ناراحتی‌های عصبی می‌شود.

تهیه ظروف یکبار مصرف با قابلیت تجزیه‌پذیری همانند لیوان قهوه که بسیار پر مصرف هم می باشد، کمترین لطفی است که می‌توانید به محیط زیست خود کنید. همچنین به‌رغم آنکه برخی از این ظروف ازنظر کیفیت مواد ساخت و کارایی در زمره پرکاربردترین ظروف یکبار مصرف شناخته می‌شوند، اما استفاده مداوم و پیوسته از آن‌ها بدون عوارض نخواهد بود. دقت داشته باشید که تمام انواع ظروف یکبار مصرف مورد نیاز خود را از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر دارای مجوزهای بهداشتی تهیه کنید.

اگر در حوزه ی کسب و کارتان به دنبال تبلیغات هستید قطعا لیوان دو جداره با چاپ تبلیغات بهترین گزینه و انتخاب خواهد بود که توصیه می شود روی این روش بازاریابی فروش تمرکز کنید چرا که قیمت لیوان کاغذی دوجداره بسیار مناسب می باشد.

دکتر کرابی
ارسال دیدگاه